Sunday, March 20, 2011

Selamat hari lahir abah ke 84

Sepatutnya date b'day abah esuk 21//3/11. Tapi aku saja masak ari ni. Takut ada hal lain. Sebenarnya masak pulut kuning ni memang dah jadi tradisi aruah mak pada setiap kali anak2nya ari jadi. Kalau tak pulut kuning, dia masak bubur putih bubur merah. Aku sekadar meneruskan tradisi itu. Walaupun rasa masakan tak se enak aruah mak, tapi bagi ku, ia amat memadai.

Ini gambar abah dengan anak2 Nariah masa mereka balik 12hb Mac aritu. Kalau nak cerita tentang abah, tak tertuliskan tapi yang selalu aku ingat ialah setiap kali hari raya, abah akan menyiang daging cantik2 dan membersihkan ayam sebelum mak masak sebagai juadah hari raya. Bagi aku, tak ada seorang pun dapat menandingi hasil kerja dia tu. Daging di siang halus n saiznya sama jer. Ayam pulak, dulu ayam kampung, dia bersihkan, bakar buang bulu arinya dan potong kecik2 supaya senang makan. Mujur sekarang dah ada mesin potong badan ayam.
Abah memang seorang yang tegas, maklum le bekas askar. Tapi sekarang bila menginjak usia emas, dia lebih banyak menghabiskan masa di bilik dan di katilnya. Tahap kesihatannya semakin menurun cuma "chengei" jer lum kurang. Hehe

Ini rendang daging yang aku masak untuk dimakan dengan pulut kuning kat bawah ni.

Ini kek butter coklat rice. Tak berapa menjadi sebab tawar dan berat sikit. Aku amik resepi dari Internet. Tak pa, actually abah lebih suka Butter Cake. Sajer gatai nak ubah rasa.

Abah, aku tahu aku tidak mampu menjagamu dengan terbaik. Barangkali anak2 mu yang lain jauh lebih mampu melakukan perkara demikian. Tapi,aku selalu cuba untuk melakukan dan melayanmu seikhlas mungkin. Aku tahu ada masa, bila hormon bertukar di dalam badan, aku mampu menjadi singa yang ganas dan dan ada masa menjadi kucing yang jinak. Tapi ketahuilah, aku hanya mengharapkan setiap yang ku lakukan, ku lakukan dengan ikhlas dan jujur.
Abah, aku memohon ampun dan maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki jika selama ini ada kata2 ku menguris hati mu dan ada perbuatan ku menghancurkan jiwamu. Aku cuma manusia biasa dan aku yakin ALLAH S.W.T lebih mengetahui akan setiap yang berlaku.
Percayalah selagi ada daya, aku akan cuba menbuat yang terbaik walaupun ada masa hati ku sendiri terhiris dengan apa yang aku alami.

No comments:

Post a Comment