Thursday, April 7, 2016

lahir dari hati...

dalam meniti liku liku kehidupan, berbagai rasa dan pengalaman yg di lalui. sesungguhnya aku tidak menyangka bahawa ALLAH SWT meninggalkan aku sendiri tanpa mak dan abah. tahun ni genap mak 15 tahun meninggalkan aku dan abah dah 5 tahun mengikuti mak. tiada dugaan yang paling besar bagi diri ku selain saat aku kehilangan mak. lara dan duka berpanjangan selama 14tahun dan akhirnya aku belajar menerima kenyataan yang amat pedih itu. benarlah kata orang, mak mengajar kita segala galanya tapi mak tidak pernah mengajar bagaimana harus kita lalui hidup ini tanpanya.
menempuh kehidupan dari bujang hingga berumahtangga, ada berbagai corak dan warna di hadapi. semua insan mengharapkan yang indah2 dan baik2 sahaja. tapi lumrahnya warna yang kita corakkan di atas kanvas kehidupan itulah yang mendewasakan dan mematangkan kita. seringkali kita berharap dpt melihat serinya warna pelangi,selepas hujan tapi tidak selalu impian itu tercapai.
hari ini anak2 yang menjadi raja dan ratu hatiku sudah semakin dewasa. Alhamdulillah punya pelajaran dan kerjaya sendiri. namun ada masa hati merasa curiga jika mereka gagal menghadapi kerenah dalam kehidupan yang semakin menipis peradabannya. aku risau dan bimbang, satu hari nanti mereka tersilap langkah kerana butanya mata dan hati kerana cinta pada manusia dan dunia yang penuh kepalsuan dan kepura puraan.
anak2 ku, ingatlah jangan sesekali melukakan hati mak dan abah kamu di masa mendatang kelak. timbang taralah dengan seadil2nya sebelum membuat keputusan. jangan mengikut hati dan nafsu tapi landaskan pada iman dan ajaran islam. biar hatimu terluka, bernanah waima hancur sekalipun tapi jangan sesekali di sakiti hati mak dan abah kelian. ingatlah restu dan doa mereka menyumbang pada kebahagiaan hidup kamu di dunia dan akhirat.
uda tinggalkan pesanan ini kerana mungkin esuk atau lusa uda akan mengambil tindakan begini
dan akhirnya...
kerana
doa uda moga kita sama2 terus membentuk keluarga bahagia hingga ke akhir hayat. ingatlah biar apa terjadi 'biar genting jangan terputus'.
aamiin ya rabbal alamin

No comments:

Post a Comment