Sunday, July 11, 2010

Al Fatihah untuk Ayah Mat...


Semalam aku terjaga jam 2.15pagi dan tiba2 teringatkan Zura, kawan ku. Hati berdetik sendiri, apa agaknya yg terjadi. Lepas tu aku terlena semula dan dalam jam 3 lebih, ada sms dari Zura. Ayahnya meninggal dunia. Alfatihah..
Aku dengan Zura mula kenal semasa berkerja di MEM. Aku ingat lagi kenangan semasa kami tinggal di asrama. Maklum ler org bujang. Dia memang rajin masak dan yang sering membuat air liur ku kecur ialah singgang ikan dan kangkong goreng belacannya. Marvelous.(Kalau dia baca ni, sure punya kembang seluruh badan heheh)
Empat belas tahun mengenalinya, membuatkan aku sedikit faham akan perangainya. Alhamdullilah ALLAH S.W.T mempermudahkan perhubungan persahabatan kami sehingga aku mengenal keluarganya di Besut Terengganu. Semasa majlis perkahwinannya aku telah pergi ke Besut dan di situ aku mengenali Ayah Mat.
Sampai saat ini masih aku teringat lagi saat dia duduk di tepi tangga dan memerhatiku sambil berkata "Oh.. ini ruponya kak milah." Katanya dapat juga jumpa orang yang bernama Kak Milah, selalu cuma dengar cerita jer. Aku cakap ngan dia, ni lah kak milah hok comel tu. Dia ketawa suka.
Sejak itu, aku sering berhubungan dengan mak Yam, untuk bertanya kabar. Sehingga kini ku rasakan kami seperti satu keluarga.
Tapi takdir menentukan Ayah Mat menghidap kenser kulit dan akhirnya ALLAH S.W.T menjemputnya pada hari ini,11/7/2010, sekitar jam 2.15 pagi.
Kepada keluarga besar Makcik Yam,Ustaz Lah dan Kak Zie, Kak Zan,Ina, Zura, Patah, Idah,Azrul, Ilah, Adah dan Farihah hanya ucapan takziah dan AL FATIHAH dapat ku kirimkan. Moga semuanya sabar dan tabah. Untuk Adah dan Fariha, teruskan perjuangan sebab ayah mat tentu sekali ingin melihat kelian berjaya.
Moga Almarhum Ayah Mat di tempatkan bersama para solehin. Amin...

1 comment: